Szállítószalagok a borok világában
Miközben egy villányi vagy egy egri hosszú hétvégén a borozó teraszán ülve ízlelgetjük a pincér által frissen kitöltött és részletesen bemutatott borunkat valószínűleg nem sokan gondolnak bele, hogy milyen hosszú utat tett meg a szőlő a birtokokról indulva mire a poharunkba szervírozzák azt.
Már jóval a boltok pénztárgépszalagjai előtt találkozik kedvenc nedűnk valamilyen hevederrel. A legelső találkozás már a szőlőbirtokon megtörténik betakarítás közben. Ekkor a különböző típusú szőlőkombájnok szalagjain utazik egy rövid ideig a szőlő. Ezek a gépek többek között lehetnek:
- Pellenc
- Gregoire
- ERO
- Braud New Holland
gyártmányú kombájnok. Ezek között a gépek között két fő típust különböztetünk meg.
Első a vontatott: ezeket a gépeket egy traktor vagy más egyéb, erős mezőgazdasági jármű vontatja. Ezek segítség nélkül nem tudnak mozogni. A sofőr részéről nem mindennapi teljesítményt követel szüretelés közben az, hogy egyszerre figyeljen a kombájnra, a traktorra és a szőlőtőkére egyaránt.
Második típus az önjáró: ezeket a gépeket nem kell vontatni egy másikkal, tudnak önállóan mozogni. Itt a sofőr már jobban megtudja osztani a koncentrációját az elvégzendő feladatok között. A legmodernebb gépekben már szinte csak egy felügyelőként van jelen az ember a gépben. Szinte mindent a kombájn végez önállóan. Természetesen a gépeknek ennek megfelelő ára is van.
Ezekben a kombájnokban a szállítószalagok hordják a szőlőszemeket a tárolóba, miután a verőlécek leverték azokat a karókról.
Bármelyik gépnek és szőlőkombájn szállítószalagot is vizsgáljuk az előnyeit és hátrányait a legnagyobb ellenségeik ugyanazok lesznek:
- törött karó
- madáretető
Ha valamelyik bekerül a szalagok alá, akkor azt akár teljesen tönkre is teheti. Legtöbb esetben csak szakadást okoz, amelyet könnyen meg tudunk javítani a műhelyünkben egy toldással. Viszont, ha letöri az összes lapátot a szalagról, akkor már nem lehet olyan gyorsan megjavítani. Természetesen, így is meg tudjuk javítani, csak kicsit időigényesebb a munka. Némelyik típus érzékeli azt, hogy ha probléma van a szalaggal, viszont mire a hibajelzés miatti leállítás megtörténik, addigra a szalag súlyos károkat szenvedhet.
Komolyabb eseteknél a hajtódobnak a bevonata is sérülni szokott a szalaggal együtt. Ekkor a beszorult madáretető miatt a szalag nem forog, viszont a dob továbbra is forgatná a szalagot. Ilyenkor a szalagból kb. egy félméteres szakasz szokott elolvadni, valamint a dob bevonata is komoly sérüléseket szenved el a súrlódás közben keletkező hő miatt.
Amennyiben ezek az alkatrészek nem minősülnek gazdasági totálkárosnak, akkor a javításuk mindig megéri. Ha nem is elsődlegesként használják őket a javítást követően, hanem tartaléknak, akkor is nagy segítségére lehet a gazdáknak szezon közben. Lehető legrosszabb eset az, ha rengeteg szőlő van még a tőkéken és egy sérülés miatt használhatatlan a szalag, valamint nincs tartalék, amelyet feltegyünk helyette.
Műhelyünkben a Pellenc és a Gregoire legelterjedtebb típusaiból mindig tartunk készleten néhány darabot, hogy a bajba jutott gazdáknak tudjunk segíteni az egy munkanapos szállítási határidővel. Ezeket akár személyesen is át vehetik telephelyünkön, így még kevesebb állási idővel kell számolni.
Amennyiben önnek egy kevésbé elterjedt típusú kombájnszalagra van szüksége, nyugodtan vegye fel kollégáinkkal a kapcsolatot. Pontos felmérés után biztos tudnak önnek is segíteni.